Paris

Indhold:

Hovedside

Indledning

Paris er en spændende og storslået by, som man næsten kun kan blive fascineret af. At opleve Paris i slutningen af april, når trækronerne er lysegrønne, solen skinner fra en skyfri himmel og der er 23 - 25 C gør ikke oplevelsen mindre positiv. Men om betegnelsen "byernes by" er berettiget kan altid diskuteres.
Vi var i Paris i 5 dage og det er begrænset hvad man kan nå på 5 dage, men vi fik da set en masse og fik nogle erfaringer, som jeg gerne vil videregive til andre, der overvejer at tage til Paris på smuttur.

Ankomst Charles de Gaulle lufthavnen

Charles de Gaulle lufthavnen er Europas næststørste lufthavn. Det er en hel by med 3 terminaler over et kæmpestort geografisk område. Den er så stor, at der kører et tog internt i lufthavnen mellem terminalerne. Dette tog hedder CDGVAL og er gratis at køre med.
Der er flere muligheder for at komme til Paris fra lufthavnen. Så snart man træder ud af døren i lufthavnen, støder man på biludlejningsfirmaer. Der er også taxier, som det koster omkring 500 kr at komme til Paris med. Der er busser og flere slags tog. Men den billigste måde at komme de ca 30 km til Paris' midte på, er at tage det tog, der hedder RER, som har to stationer i lufthavnen (terminal 1+3 og terminal 2). Der er skilte til toget i hele lufthavnen. Den største udfordring ved den løsning, er at få købt en billet til toget. Der er blå og grønne billetautomater, men på trods af, at der er et visa-klistermærke på de grønne, tager de ikke visa. De tager heller ikke euro-sedler, men kun mønter. Det er derfor en fordel at have euromønter med hjemmefra. Hvis du har eurosedler, kan du veksle dem i en lille vekselautomat, der står godt gemt i et hjørne i billethallen og der skulle også være en billetskranke et sted. Den kunne vi dog ikke lige finde.
Togturen fra lufthavnen til Paris' midte tager omkring 45 minutter og det stopper ved de store metrostationer, hvorfra metroen afgår i alle retninger. Se evt. det interaktive kort over metroen under afsnittet Links.

Eiffeltårnet

At se Paris' varemærke, Eiffeltårnet, på nært hold er et must, når man er i Paris. For selv om man har set masser af billeder af "fænomenet", så er det altså noget andet selv at stå helt tæt på.
Eiffeltårnet er som bekendt bygget til verdensudstillingen i 1889. Og da verdensudstillingen var slut, var man tæt på at rive det ned igen, fordi det fik så massiv kritik.
Tårnet er 324 meter højt. Det er ca 10 gange højere, end Rundetårnet i København, hvor udsigtsplatformen kun 34,8 meter over gadeplan.
Det tog 300 arbejdere 2 år at bygge det. Men i betragtning af, at vi engang har været 10 mand om at sætte et villatelt op, synes jeg egentlig ikke, at det er så mange.

Vi havde besluttet os for, at vi ville helt op i toppen. Og vi var forberedte på at stå i kø i 1-2 timer for at komme derop. Alligevel var vi lige ved at droppe det, da vi så de lange slanger af køer, der snoede sig under eiffeltårnet. Men de 1½ time, vi gik museskridt hen mod billetlugen for at komme op, gik alligevel rimelig hurtigt (Husk vand, hvis du ikke vil betale overpriser til de sælgere, der går og sælger vand). Og vi syntes bestemt, at det var det værd, da vi kom derop. Det var nok i virkeligheden den bedste oplevelse af dem alle i Paris. Også selv om der var rigtig mange mennesker deroppe og vi også skulle stå i kø for at komme ned igen! Dog ikke i så lang tid.
Man kan i øvrigt vælge kun at komme op til 2. sal via trapper eller elevator. Det er også rigtig højt oppe (omkring 115 meter) og så er det lidt billigere end at komme helt op i toppen. Vi tog trapperne de sidste to etager, da vi gik ned. Taia talte og jeg mener, hun kom til 721 trappetrin :-)

Disneyland

Jeg er ikke i tvivl om, at Disneyland har været, er og bliver en stor og uforglemmelig oplevelse for rigtig mange mennesker. Personligt er jeg bestemt ikke begejstret. Først og fremmest, fordi der simpelthen er for mange mennesker efter mit temperament.
Disneyland består af to områder,
Disneyland Park og Studio, som kræver hver sin billet - eller en kombineret billet. Hvis man kun planlægger at tage til Disneyland én dag, kan man kun nå det ene område og så må man vælge, om man vil det ene eller det andet.
Vi valgte Disneyland Park og tog til dertil skærtorsdag, som er en almindelig hverdag for franskmændene (og det er langfredag også). Alligevel mindede toget dertil om jødetransporten under 2. verdenskrig (undskyld kære jøder) og vi stod i kø i en halv time for at komme ind i Disneyland.
Der er gjort meget ud af bygninger og udsmykning, men selve forlystelserne var ikke sjovere end i et hvilket som helst sommerland i Danmark. Og så skulle man også stå i kø i ½ til 1 ½ time for at prøve hver af dem. Så det blev ikke til mange forlystelser på en dag.
De restauranter, der tilbød andet end burgere og pizzaer, var der timelange køer til. Vi spiste Mc Donald's mad til frokost og stod kun i kø i ca 20 minutter. Til aftensmaden måtte vi nøjes med en forvokset, kedelig hotdog, nogle tørre nuggets og colaer, der var godt fortyndet med vand.  Jeg gav over 300 kr for dette 'delikate' måltid til to personer. Til gengæld var der - mærkeligt nok (!) - ingen kø.

Optogene kunne man ikke se for mennesker, med mindre man havde stillet sig op minimum en halv time før. Og hvis man ville stå forrest, skulle man stille sig op en time før. Toiletterne var mildt sagt ulækre. Og der var ingen information om de forskellige forlystelser i det minimale kort, vi fik for de 805 kr, jeg gav for en voksen- og en barnebillet.
Så ja, du har gættet rigtigt. Jeg skal aldrig mere i Disneyland. Måske var forventningerne bare skruet for højt op? Eller måske havde det været en fordel med mere tid? Jeg ville bare nødig bruge mere end én dag af ferien i pengemaskinen Disneyland Park.
Og nu håber jeg ikke, at I har bestilt billetter og at jeg nu har spoleret dit humør. Måske er I meget bedre til at nyde de positive ting og se igennem fingre med de negative, end jeg var den dag, vi var derinde. Men under alle omstændigheder skal I være forberedte på ventetid ved forlystelserne.

Andre seværdigheder

Vi boede på et dejligt hotel - Fransois 1er - meget centralt og tæt på Triumfbuen og Champs Elysées. Så det var hertil vores første lille udflugt i Paris gik.
Den næsten 200 år gamle, imponerende triumfbue, bygget for at fejre Napoleons sejre, er ca 50 meter høj og står i midten af en kæmpe rundkørsel med 12 'arme', hvoraf den ene er Champs Elysées. Man kan godt komme op i Triumfbuen, men det gjorde vi ikke, da vi jo skulle op i Eiffeltårnet.
Champs Elysées er ca 1 km lang og enormt bred. Vejen er bred og fortovene på begge sider er brede. Men der er også rigtig mange mennesker. Der er meget at kigge på, hvis man er til mærkevarer. Udover mærkevare-forretninger er der souvenir-butikker og andre mindre forretninger, bilforretninger med imponerende udstillinger, en del restauranter, et teater og et par biografer. Der er også gadehandlere med kopivarer, som er lynhurtige til at pakke deres lille forretning sammen, når politiet kommer og så er der street-dance og andre mindre optrædender på de brede fortove.

Samme dag som vi var i Eiffeltårnet, besøgte vi et lille museum - Marmottan - der i forhold til Eiffeltårnet ligger mod vest ved Boulogneskoven. Det tog ca en halv time at gå fra Eiffeltårnet til museet. Og undervejs mødte vi en Mc Donald's restaurant, som vi spiste frokost på, og oplevede endnu en bydel.
Museet indeholder mange af Monets malerier og endnu flere af både Jean og Raoul Dufys malerier. Derudover få andre malerier af for mig ukendte kunstnere. Museet var efter min mening virkelig et besøg værd. Ved siden af museet er der en lille park, hvor der er en legeplads og hvor folk spiste medbragt mad og nød solen. Dejligt afslappende, når man skal hvile fødderne :-)

Latinerkvarteret er en lille 'oase' i Paris. Smalle, hyggelige gader, der dufter af mad fra alverdens lande. Vi fandt en sjov lille butik med mange spændende småting (ure, der gik baglæns, sparebøsser i alle afskygninger, farverige, sjove figurer til pynt osv), som vi brugte lang tid på at kigge på ting i. Vi købte et æg med lys, der skiftede farve og en isterningebakke, hvor isterningerne ligner gebisser :-)
Derfra er der kun et par hundrede meter over til Notre Dame kirken, som er en virkelig smuk kirke. Vi var dog ikke inde og se kirken indvendig.
Herfra er der ikke langt til Louvre museet og til Concordepladsen med en enorm obelisk fra Egypten.

Tidligt på aftenen den ene dag, tog vi metroen op til Mont Martre, hvor vi så Moulin Rouge. Teateret er stadig meget besøgt, men forestillingerne får ikke særlig gode anmeldelser. De er i øvrigt heller ikke egnet for børn. Det samme gælder såmænd gaden, den ligger på (Boulevard de Clichy), hvor sexshops, stripperklubber og peepshows ligger side om side. Alligevel er det tilsyneladende en pæn gade med et bredt repræsenteret klientel som alle andre steder i Paris. Og selv fredag aften var der også mange børnefamilier.
Mont Martre er meget anderledes end Latinerkvarteret og centrum. Der er meget hyggeligt med stejle gader og brostensbelagte torve med fortovsrestauranter og barer. Vi gik op til Sacre Coeur, der er en fantastisk flot kirke, hvorfra der er den flotteste udsigt over Paris. Hvis man ikke er til trapper, går der en kabelbane derop.

Mit indtryk af Paris

Paris er virkelig en spændende by med mange facetter. Først og fremmest de mange enorme, flot udførte bygningsværker, der alene er rejsen dertil værd. Men Paris har også så mange andre ting, som vanskeligt kan beskrives, men som skal opleves. De mange forskelligartede broer over Seinen, der dovent flyder gennem den pulserende by, kunsten, stoltheden, den ultimative mode, gourmeten og kærligheden som fornemmes i forårets Paris. Altsammen med til at skabe den særlige stemning i byen. Og så modsætningerne: Jetsettet og de hjemløse side om side. Og travlheden i metroen og gaderne i kontrast til afslappetheden i parkerne rundt omkring i byen. Businessmen, der haster afsted i deres jakkesæt og fortovskunstnere, der hænger afslappet ud på fortove og i parkerne.
Der er rigtig mange hjemløse i Paris. Men de bliver ikke set ned på som de fleste andre steder. Det er nemlig ofte ganske almindelige mennesker, der af den ene eller den anden grund er tvunget ud i hjemløsheden. Nogle af dem har et job, men har pga det høje huslejeniveau ikke råd til en bolig, og  pariserne ved, at det lige så godt kan ramme dem selv næste gang.

Metroen fortjener et afsnit for sig selv. Dette kæmpe underjordiske netværk og de største metrostationer som f.eks Châtelet Les Halles, der nok kan tage pusten fra de fleste. Misser man et tog, kommer det næste nogle få minutter senere. Også mængden og mangfoldigheden i dens brugere er fascinerende at betragte. Alle de mange tusinde mennesker, der haster afsted. Lige fra businessmen i sort jakkesæt, hvid skjorte og slips til den hjemløse og  alle de etniske grupper, der er talrigt repræsenteret både i metroen og i Paris generelt.

Udover ovenstående er der alle de små, sjove oplevelser. Som f.eks at der pludselig kom 10-15 mænd i jakkesæt kørende i fuld fart på segways  med slipset blafrende over skulderen på Concordepladsen. Eller at gå og kigge og læse på alle hængelåse, der symboliserer kærlighed på Pont des arts. Eller kigge på "fortovsmaleres" tegninger og malerier af seværdigheder i Paris.

Bortset fra, at Paris bestemt har sine problemer at slås med, er der ingen tvivl om, at pariserne har noget at have deres stolthed i. Men ......
Vi oplevede flere søde, venlige og hjælpsomme franskmænd, men generelt er de noget reserverede overfor turister. De er generelt ikke særlig informative hverken med skiltning eller verbalt, hvilket ikke gør det nemmmere for os, der ikke er stedkendte. Mange taler helst ikke engelsk, de smiler ikke gerne til fremmede, som vi er vant til i Danmark og de har en sær køkultur, der vist bare handler om at mase sig ind foran. Det er altsammen småting, men det er alligevel nok til, at man er glad for at komme hjem til vores eget lille land igen :-)

Links og praktiske oplysninger

Metroen fungerer bare. Det er ikke svært at finde rundt, når man enten bruger det interaktive kort eller de kort, der hænger på metrostationerne. Og det går hurtigt. De kører hele tiden. Den eneste ulempe ved den transportform er, at man ikke ser byen, når man kører rundt under jorden.
På alle lidt større stationer er der billetluger, hvor man kan købe billetter. Man kan købe enkelte billetter eller et 10-turskort, som i virkeligheden bare er 10 billetter, men som er billigere, end hvis man køber dem enkeltvis. Det er godt at kunne bede om kortet på fransk
("un carnet, s'il vous plait."), da billetdamerne ikke altid taler engelsk. De gælder til både metro, RER og busser. Vær opmærksom på zonerne, som du kan se på det interaktive kort (se links). Hvis man skal køre meget i bus og tog, kan man købe nogle kort (turispas), der dur ubegrænset i 1, 2, 3 eller 5 dage. Man skal bruge et billede for at få sådan et.

Jeg havde læst hjemmefra, at det var næsten umuligt at få en middag på en restaurant i Paris for mindre end 250 kr pr. person. Vi elsker at rejse, men det vigtigste for os er ikke den kulinariske oplevelse, så det viste sig, at det nu sagtens kunne lade sig gøre at spise for omkring 150 kr pr. person. Selv på Champs Elysées, hvor vi f.eks. fandt en udmærket restaurant, der hed Bistro Romain, hvor man kunne købe ganske lækker og også børnevenlig mad.

Billetter til Disneyland kan købes online og printes ud hjemmefra (se linket til Disneylands hjemmeside). Det er bare svært at få øje på fordelen, når man kommer til Disneyland, for køen til den luge med selv-printede billetter, er lige så lang som de andre køer. Og begå ikke samme fejl som os og gå hen til den kø, hvor der står "home-printed tickets". Der stod vi  nemlig i kø i en halv time og så viste det sig, at vi stod forkert. Vi skulle over i den kø, hvor der stod priser på skiltet. Måske er fordelen, at det er en anelse billigere at printe billetterne hjemmefra, det fandt jeg aldrig ud af.

Billeder

La tour Eiffel

Eiffeltårnet

Eiffeltårnet set nedefra
Eiffeltårnet nedefra
Set oppefra mod nord

Eiffeltårnet set oppefra - mod nord